donderdag 1 maart 2012

Terugblik

Om medische redenen ben ik genoodzaakt deze fotoblog ten minste enkele weken op non-actief te zetten. Tijd dus voor een terugblik, later blikken we ook vooruit.

In 7 maand heb ik 70 berichtjes gepost met in totaal iets meer dan 200 zwart-witfoto's uit m'n vijfjarige activiteit als amateurfotograaf. Vijf jaar is héél kort en 200 foto's zijn wellicht te veel en heb ik te weinig geselecteerd. Zoals elke ambachtelijke of kunstdiscipline vergt fotografie veel oefening, opleiding en gedrevenheid. Je moet de diverse materialen leren kennen, vaardigheden inoefenen en alle aspecten van de beeldvorming exploreren. Beheersing komt slechts met de jaren. Het is een misvatting dat fotografie veel makkelijker is dan bijv. tekenen, etsen of schilderen - omdat foto's slechts een mechanische weergave van de werkelijkheid zouden zijn. Ik zit dus nog in de leerfase van de eerste kennismaking met de diverse aspecten van de discipline. Dat zal wel uit m'n onderwerpen en de nog wisselvallige kwaliteit af te lezen zijn. 


Ieder deelaspect is belangrijk: je fototoestel(-len) vlot leren hanteren, licht-en-schaduw aanvoelen, goed het licht meten, perspectief en compositie exploiteren, scherptediepte hanteren, en vooral filmontwikkeling en afdrukken optimaliseren tot een persoonlijk consistente aanpak,... Overigens, dat digitale fotografie een kortere route naar beheersing en kwaliteit biedt, is m.i. een illusie. Voor deze blog kon ik m'n negatieven - zeker in het begin - nog onvoldoende digitaal bewerken; ook dat zal wel af te lezen zijn uit veel van m'n hier geposte foto's. (Ik zwijg dan nog over het maken van kwaliteitsvolle digitale prints).


Toch was ik blij verrast toen een medelid van onze fotogroep n.a.v. het salon me zei dat hij 'mijn eigen stijl' kon herkennen en dat die overeenstemde met mijn 'persoon'. Is die inschatting juist, of getuigde mijn reeks van een toevallige samenhang? (Toegegeven: de selectie werd ook gestuurd door anderen). Ik heb er zeker niet bewust 'naartoe' gefotografeerd. Zou het kunnen dat je je deels onbewust een stijl gaat aanmeten? Ter illustratie hieronder nog eens vijf ervan (ze zijn elders in deze blog in groter formaat te vinden).

Verlaten
Zaterdagmorgen
Strak
Lijnenspel
Sereen
PS: Onlangs is op het Rangefinderforum heftige discussie ontstaan over de publicatie van kleurenfoto's van Hugo Jaeger, een van Hitlers persoonlijke fotografen. Het feit dat het kleurenfoto's zijn, maakt alles minder abstract en herkenbaarder: de soms ijzingwekkende esthetiek van het geweld. U kunt ze zien op: http://www.flickr.com/photos/56090579@N02/sets/72157626236184820/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten