zaterdag 5 november 2011

Project blokje om - Hybride platteland (1)

Ik woon op het platteland in een uithoek van Delle, in het vlakke Brabantse Dijleland. Van nature zware, 's winters wat waterzieke landbouwgrond. Maar is er hier nog echt platteland? Als ik in noordelijke richting een blokje omloop, waan ik mij in het verleden: ik ga een eindje over veldwegen met hier en daar houtkanten, een bosje, een paar weiden met rundvee of enkele paarden, maïs- en bietenvelden, totdat ik op de Leuvense Vaart met zijn groene oevers stoot.
Maar evengoed ontwaar ik een GSM-mast en elektriciteitspylonen; hoor ik de drukke Mechelse steenweg, en boven mij dalende vliegtuigen op de twee parallelle aanvliegroutes naar Zaventem. Ik stap verschillende keren over een hogedruk-aardgasleiding, met telkens signaalpalen waarop noodnummers staan. En vooral, ik moet rond Fluxys' aardgascompressiestation annex buizen-'park' lopen, dat nu uitgebreid wordt tot enorme proporties (ca. 30ha), en op de terugweg ook langs honderden meter serres van een internationaal opererende bloemenkwekerij.
Het zou al te gemakkelijk zijn om nostalgisch naar een 'knus' verleden te hunkeren... Verkeer en communicatie zijn kenmerken van deze tijd en centraliseren zich in knooppunten waar dit 'uithoekje' heel dichtbij ligt. En ik mag hopen dat de compressie van Winksele velen warm comfort verschaft.

Mijn omgeving is hybride, eerder gewoon, nergens bijzonder mooi. Toch wil ik die dubbelzinnige gewoonheid fotografisch uitdrukken... Maar hoe doe je dat? Is er een esthetiek van het gewone? Moet dat dan een banale esthetiek zijn - met bijv. 'toevallige' snapshots uit een Lomo- of GSM-cameraatje? Of heb ik met hulp van het lage novemberlicht gepoogd een rest schoonheid uit die banale omgeving te wringen en 'aan het licht' te brengen? Ik vermoed het laatste: de ingebakken neiging van de kalograaf! Misschien doe ik later m'n ommetje nog eens over met een andere ingesteldheid. Dan kunnen we vergelijken. (Noot: W. Fox Talbot noemde het eerste negatiefprocédé dat hij ontwikkelde niet fotografie maar 'kalografie', naar het Griekse kalos - mooi.)


Aan de voordeur: in de verte voetbalveld, masten
De wei voor ons huis: geen bouwgrond wegens gasleiding
200 m verder: een terugblik; links maïsveld

Met rijpe kolven

2 opmerkingen:

  1. Tussen mijn scan-werk (reeds 302 st) door even naar jouw werk kijken, mooi licht uitgenomen in de tweede, hier zou ik de weide wat tegenhouden, in photoshop zo gebeurd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Manu, je hebt gelijk. 'k Heb geprobeerd wat tegen te houden in PS. M'n digitale kunde gaat er langzamerhand een beetje op vooruit...

    BeantwoordenVerwijderen