maandag 14 november 2011

Project blokje om (4)

We lopen verder tot bij het rust- en keerpunt van mijn blokje om: het Kanaal Leuven-Dijle - de Leuvense Vaart - met zijn begroeide dijken. Volgens het seizoen kun je er ieder moment van een zonnige, half bewolkte, of zelfs mistige dag variërend licht krijgen. Hier en daar ligt er wat industrie aan het kanaal maar in dit gedeelte ten noorden van Tildonk niet. Aan de overkant ligt een uitgestrekt kasteeldomein met veel bos en vijvers.
Novemberlicht
Winterlicht
Terug, weg van de vaart; tegen de pyloon bouwt
Fluxys een transformatorpost

Ondertussen is men begin december begonnen met het vellen van de populieren langs de vaart tussen Hambos en Tildonk: het begin van 'de ontsluiting' voor het zwaarder verkeer...


5 opmerkingen:

  1. In het fotoclub milieu worden elektrische draden als heel storend bevonden. Stel nu dat iedereen elke draad mijd, dan denken ze over honderd jaar dat hier nergens draden waren. Dit bevestigd de stelling dat fotografie de werkelijk niet nastreeft. Zo ook predikt de docent in de academie dat fotografie de werkelijkheid niet weergeeft. Sinds ik de honderden negatieven van mijn nonkel uit 1933 aan het scannen ben weet ik beter, een negatief liegt niet, de 1500 foto's vertellen de waarheid, stuk voor stuk. Een openbaring voor mij, fotografie pur sang.
    Ik zie het ook in jouw fotografie, doe zo voort.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Manu, m.i. kan een fotograaf zowel de louter registrerende als de subjectief-creatieve component beklemtonen; maar er zit altijd wel iets van beide in. Andere kunstvormen (schilderijen, beelden, etsen,...) kunnen louter constructie zijn.
    Draden als hoofdmotief kunnen volgens mij wel iets grafisch-poëtisch hebben (spoorkabels, tramleidingen, hier elektriciteitsleidingen). In een andere fotocontext kunnen ze dan weer storend werken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik reed vandaag Tildonk brug over en tot mijn verbazing waren alle bomen langs de straatkant geveld!!!!Je hebt geschiedenis geschreven Leo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henri, 't ziet er nu inderdaad erg kaal uit. Evenwel niet zò jammer van de bomen: 't waren kaprijpe platanen. 'Eerste fase ontsluiting Hambos', luidt het op het bord. Dat dit verkeer rond Tildonk wordt geleid, lijkt me logisch...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Platanen is fout! Moet Canadese populieren zijn.

    BeantwoordenVerwijderen