Leuvense vaart |
N26, Herent |
Omgezaagd |
Deze foto's zijn genomen met een Lomo, een goedkoop 35mm-toestelletje dat indertijd in Sovjet-Russisch Leningrad werd ontwikkeld en geproduceerd. Net zoals de middenformaat Holga heeft het alle soorten gebreken: een niet al te scherpe plastic lens, sterke vignettering, heel contrastrijk beeld, vervormingen, enz... De Lomo ligt aan de oorsprong van de recente wereldwijde 'lomografie-beweging'... een analoge fotografeerstijl die de poëzie opzoekt van het onvolmaakte, het spontane, het toevallige. Er wordt ook vaak gebruikt gemaakt van verlopen kleurfilm, zodat speciale kleureffecten ontstaan.
Iemand die eerder al die zoektocht naar het onvolmaakte heel ver dreef, was Miroslav Tichy, een Tsjecho-Slowaaks kunstenaar, die met een zelf ineengeknutseld kartonnen toestel en zelf geslepen lenzen werkte. Hij beschadigde zijn negatieven ook doelbewust ... door ze op de grond te laten liggen, erin te krassen, enz. Begin deze eeuw kreeg hij wereldwijde erkenning met tentoonstellingen o.a. in New-York en Parijs. Zijn foto's vormen een poëtisch-gevoelige expressie van de beeldvorming zelf.
Dit spoort ook met wat bij ons Michel Vaerewyck doet met de 150 jaar oude opnametechniek (glas- en metaalplaat); hij stelt regelmatig tentoon in z'n eigen galerij C41 te Antwerpen. En vervolgens nog zoveel anderen die de analoge fotografie in minder of meerdere mate terug opnemen, zoals bijv. Michael Reichmann van webstek 'Luminous Landscape' (Rediscovering Craft). Ze menen dat digitale fotografie té glad en perfect, en daardoor vervelend en banaal is geworden.
PS: Overigens zijn bovenstaande beelden allesbehalve typisch 'lomografisch'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten