vrijdag 14 oktober 2011

Kermis (2)



6 opmerkingen:

  1. Bij die eerste heb ik teveel het gevoel dat de scherpte op de verkeerde plaats ligt, de tweede en de derde hebben prachtig licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Manu, ik heb er ook over zitten dubben. Je hebt gelijk: de scherpte ligt 'eigenlijk' verkeerd. Maar ik dacht: het hoofdonderwerp is de kermis - die de mensen inpakt? Maar dit is misschien een rationalisering achteraf...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp je redenering, maar het is "ingeburgerd" dat we ons hoofdonderwerp op de voorgrond plaatsen en dat de achtergrond vervaagd (ook zo in de grafiek en de schilderkunst) en hierdoor worden we op het verkeerde been geplaatst. Maar er is echt niets op tegen om tegen gewoonten in te gaan, daarom sprak ik ook van "een gevoel" en niet van een fout. Had het kind misschien nog meer in de hoek van de foto geplaatst geweest en de foor wat meer plaats gekregen, had het toch met een "goed gevoel" overgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. tja, en wie zegt eigenlijk dat we altijd en "goed gevoel" bij een foto moeten hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een goed gevoel: het hangt ervan af in welke betekenis... ook als je zgn. 'regels' overtreedt, moeten de ingrepen wel 'functioneel' zijn, een congruent uitdrukkingsvermogen hebben... Verleden weekend zijn we naar de foto's van Dirk Braeckman gaan kijken: al zijn technieken geven m.i. uitdrukking aan een grijs, benauwd, bijna lichtloos universum. Artistiek bijzonder effectief, maar voor mij nogal deprimerend. Achteraf hebben we er op de academie nog een pittige discussie over gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja in museum 'M', ik heb er een video over gezien, ik vroeg het aan de leraar, 't is er een van de klas van Van fleteren , allemaal gasten die het 'gemaakt' hebben in de kunstwereld.... en hij kon het eigenlijk ook niet goed "plaatsen" in de wereld van de fotografie.

    BeantwoordenVerwijderen